عصر تبریز: این روزها با نزدیک شدن به فضای برگزاری انتخابات مجلس، شاید کمتر کسی به وظیفه اصلی و قانونی یک نماینده دقت داشته باشد و گاهی خود کاندیداها نیز برای اینکه نظر بیشتری را به سمت خود جذب کنند ترفندهای تبلیغاتی ای را به کار برند که با وظیفه های ذاتی نمایندگان فاصله زیادی دارد.

پای صحبت مردم که می نشینی گاهی چیزهایی را بیان می کنند که شاید اصلا ارتباطی به مجلس و حوزه نمایندگی نداشته باشد.

این مسئله به نوعی در بین بسیاری از اقشار جامعه دیده و شنیده می شود و فرقی ندارد فرد مخاطبت بازاری باشد یا کارگر، فرهنگی باشد یا راننده تاکسی. درخواستهایی که بسیاری از مردم از نمایندگان مجلس دارند با آنچه در قانون برای آن دیده شده بسیار متفاوت است.

این روزها که تب و تاب تبلیغاتی البته خارج از زمان قانونی بسیار داغ شده و کاندیداهای مختلف به نوعی سعی دارند در کنار مشارکت مردمی حداکثر رای مثبت را از آن خود کنند، دیده می شود در شعارهای تبلیغاتی، سخنرانیها، سمینارها، همایش ها و دورهم نشینی ها نیز از چیزهایی سخن به میان می آید که وظایف ذاتی یک نماینده نیست و در نگاهی خوش بینانه تنها برای جلب رای مردم از آنها استفاده شده است.

بسیاری از مردم از وظایف نمایندگان مجلس آگاهی ندارند و انتظار دارند که آنها وظایف مدیران دستگاه های اجرایی را انجام دهند.

هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می یابند مردم تقاضای وام ، تامین جهیزیه و پرداخت هزینه درمان را طلب دارند.

مردم تمام نارسایی‌های شهرستان را از عملکرد نماینده می‌بینند، در حالیکه پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است.

از این رو لازم است در آستانه انتخابات و در پیش بودن تبلیغات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مردم در خصوص وظایف نمایندگان و اهمیت اختیارات آنها اطلاعات لازم را کسب کنند.

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها، برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است.

۳۸اصل از ۱۷۷ اصل قانون اساسی به صورت مستقیم و مشروح به مجلس شورای اسلامی اختصاص دارد.

در اصل ۷۱ مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر قانون اساسی می تواند قانون وضع کند.

در اصل ۷۴ نیز آمده است لوایح قانونی پس ازتصویب هیات وزیران به مجلس ارایه می شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است.

بر اساس اصل ۷۶ ،‌مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.

با توجه به اصل ۸۴ هر نماینده حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند.

در اصل ۸۷ نیز آمده است ، رییس جمهور برای هیئت وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رای اعتماد بگیرد و دوران تصدی نیز در مورد مسائل مهم و مورد اختلاف می تواند از مجلس برای هیات وزیران تقاضای رای اعتماد کند.

در اصل ۸۸ نیز آمده است ، در هر موردی که حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس و یا هر یک از نمایندگان از وزیر در باره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس شورای اسلامی حاضر و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رییس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تاخیر افتد ،مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.

با بررسی های این اصول می توان دریافت که جایگاه مجلس شورای اسلامی همانطوریکه امام خمینی(ره) فرمودند در راس امور است و نمایندگان مردم در برنامه ریزی و سیاست گذاری های کلان جامعه از قدرت و توانایی های لازم برخوردار هستند.

کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست زیرا این کار عملی نبوده و چنانچه هرفردی چنین ادعایی کند، سخنی در چارچوب قانون مطرح نکرده است .

چنین شخصی نه تنها به اصول اخلاقی و شرعی پایبند نیست ، بلکه از وظایف و اختیارات و صلاحیت نمایندگان مجلس نیز بی اطلاع است.

سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض ونصب مدیران دستگاههای دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارائه خدمات از قبیل آب ، جاده ، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است.

نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت براجرای این امور در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرا را ندارد.

نماینده مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند.

معرفی شاخص ها، توانمندی ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسئولان عالی کشوری و استانی، توسط نماینده می تواند یکی از مصداق های نظارت بر اجرای قانون باشد.

نباید از نظر دور داشت که متاسفانه پیگیری امور قوه مجریه توسط برخی نمایندگان مجلس یک رویه و عرف شده و نماینده ای را موفق می دانند که بتواند با سرکشی مستمر و دیدارهای مختلف با آحاد مردم و نگارش مکاتبات و گرفتن وقت ملاقات با مسئولین به مشکلات یکایک موکلینش رسیدگی کند.

اما به واقع این عمل جزء دو وظایف اصلی نمایندگان نیست اما از طرفی دیگر مسئولین و مدیران منطقه ای با هدف رفع مشکلات وکسب امتیازات قانونی می توانند با مهیا کردن شرایط، بستری را فراهم کنند تا ظرفیت قانونی نماینده مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت برای تامین خواسته های بر حق و قانونی خود اقدام و مصادیق بی عدالتی احتمالی را برای اجرای هرچه بهتر عدالت و قانون با نماینده در میان بگذارند.

در این بین و در گیرودار اینکه یکی به خاطر برنده شدن کاندیدای مورد علاقه اش حاضر است دست به هر کار بزند، دروغ بگوید وعده خلاف دهد رسانه ها نقش اساسی در تنویر افکار عمومی دارند.

نشریات، خبرگزاری ها و صدا و سیما باید با تولید آثاری در تبیین وظایف مجلس و نمایندگان ملت، آگاهی بخش لازم را در این حوزه داشته تا در کنار مشارکت حداکثری در انتخابات، مردم انتخابی اصلح و با آگاهی کامل داشته باشند و کاندیداهای محترم با عدم بیان شعارهای تبلغیاتی خارج از حوزه نمایندگی ضمن احترام به شعور ملت فضای انتخابات را به سمت انتخابات سالم پیش برند.

منبع: جوان پرس

 

 

 

کانال تلگرام پایگاه خبری عصر تبریز سامانه پیامکی عصر تبریز

اشتراک این خبر در :