عصر تبریز: نمایشگاه شکنج و انحنا در در اساس حکایت گر نگرش یک معمار است و یک گرافیست، هنرمندانی که در وهله نخست به مسأله مهم شیوه ارائه اثر توجه داشتند و  در طول مدت برگزاری نمایشگاه این مقصود تا حد بسیار زیادی تأمین شد. فارغ از آن که  این نمایشگاه کوشید تا هنر را از دیوارهای در هم تنیده و عموماً  برون افتاده از تعاریف استاندارد گالری هنری رها کند  و آن را به میان مردم، از هر طیف و صنفی، آورد، به دو امر مهم دیگر نیز التفات داشت، دو امری که به دلیل بی مهری به پدیده هنر و حس زیبایی شناسی خود مردم، غبار فراموشی بر روی آن نشسته بود.

IMG_0744

در این حقیقت که مدرنیته و هنر معاصر زاییده جریان زندگی روزمره جامعه، یا همان مردم، است و باید در اصل به الهام بخشان و محرکان اصلی آن عرضه گردد، شکی نیست. به جرات می توان گفت که از سوی برگزارکنندگان این نمایشگاه، به این حقیقت مهم توجهی خاص معطوف گردید و خوشبختانه استقبال مردم بر آن مهر تأیید نهاد. در طول چند روز برگزاری نمایشگاه شکنج و انحناء بسیاری از همان رهگذران عادی به محض آنکه متوجه شدند محملی هنری در بیرون از محل های ویژه عرضه اثر هنری، و در فضای عمومی شهر، بوجود آمده، سری بدان میزدند و سخنانی نغز و ظریف بر زبان می راندند که عموماً آموزنده و پر بار بود و نشان می داد که به شیوه ای نو به در تکاپو برای برقراری ارتباط با آثار موجود در نمایشگاه بودند. این حقیقت نیز  نشانه ای است  از این که جامعه غنی تبریز طالب چنین مکانهایی در سطح شهر و بین مردم است.

همانطور که هر هنرمند بر خود وظیفه می داند در هر برهه از زمان، احساسات و عوالم خود یا جامعه خود را به نحو هنرمندانه ای بیان کند، باید به این مهم نیز ایمان داشته باشد که خلق این آثار زاییده زندگی بین مردمانی هست که در همان سرزمین با آنها زاده شده و زندگی نموده و باید همه آنچه را که می آفریند، همچون یک آئینه به ملهمان و محرکان اصلی آن، که همان مردمان اند، باز گرداند و حس وحدت و یگانگی بین همه اقشار را تقویت نماید، چرا که وحدت در یک جامعه بشری از مولفه های بنیادی اثرگذار در معنا بخشى به زندگى و سرچشمه اى براى تولید ارزش هاى نوین انسانیست در این مسیر، هنرمند هرگز نباید از نقدهای حاشیه ای یا گاها غیر حرفه ای هراسی به دل راه دهد.

IMG_0758

از سوی دیگر، زندگی ماشینی امروزی شهروندان را چنان در تنگنا قرار داده است که لاجرم بروز تنش و اضطراب را گریز ناپذیر می سازد. طبیعی است که در این وضعیت وجود چنین فضاهایی در کاهش چنان مشکلاتی نقش خواهد داشت. افزون بر این، در مبانی و اصول طراحی شهری گاه از گالری ها و مراکز فرهنگی و هنری ای که در نقاط مختلف شهر و در یک بستر کاملا باز و در معرض دید عموم قرار دارند،  به عنوان یکی از المانهای زیبایی شهری و حتی به مثابه مبلمان شهری یاد می گردد، چرا که چنین فضاهایی در عین سادگی، شادی و آرامش خاصی را به هر بیننده ای از هر قشری  اعطاء خواهد داد. دلیل این موضوع آن است که اساساً هنر همان زمان و مکان تعریف شده در ذهن هنرمند است که در کنار همان مردم عادی جامعه زندگی کرده و توانسته از طریق تصویر یا هر  قالب دیگری آن را به نمایش بگذارد.

به نظر ما، خارج از منظر و زاویه دید خود هنرمند،  هر اثری پذیرای نقدهای گوناگون و زاویه دیدهای متنوع است، مردم به یک گونه و اهل فن به  گونه ای دیگر در باب اثر هنری به قضاوت می نشینند. چه نیکو است که هنرمند این هراس را کنار گذاشته و به بطن جامعه باز گردد و با روی گشاده پذیرای همه نقدها باشد تا بتواند با بهره گیری ازآنها برای مردم و برای ایجاد حس آرامش بیشتر برای مردم و برانگیختن احساسات زیبایی شناسی مردم قدمهای بهتری بردارد.

IMG_0789

در پایان این نمایشگاه را چنین توصیف می کنیم :

آغاز یک شروع خوب

جا دارد در اینجا از تمامی کسانی که ما را یاری فرمودند بالاخص استاد عالیقدر جناب آقای داریوش نخعی که همچون پدری مهربان همراه ما بودند و جناب آقای مهندس رضا کهولی، جناب آقای دکتر جلال پیکانی، سرکار خانم مهندس سارا ثمرى، جناب اقای قباد نقش و مدیریت محترم برج تجاری ابریشم جناب آقای مهندس شاهگلی و جناب آقای مهندس فرهادمند و اصحاب رسانه علل الخصوص پایگاه خبری عصر تبربز  که با صبر و مهربانی خود پشتیبان ما بودند کمال تشکر را بنماییم . به امید ایجاد چنین فضاهای شهری برای مردم فرهیخته تبریز، و در کل سطح شهر زیبای خود، تبریز.

با نهایت ادب و احترام

سارا نخعی/پولاد مقدم نیا

 

کانال تلگرام پایگاه خبری عصر تبریز سامانه پیامکی عصر تبریز

اشتراک این خبر در :